Kierunek
Pielęgniarstwo
Kierunek
Pielęgniarstwo
SPIS TREŚCI
INFORMACJE O KIERUNKU
POZIOM
- studia 2 stopnia (magisterskie)
TRYB
- stacjonarne dla pracujących
CZAS TRWANIA
- 2 lata (4 semestry)
OPIS KIERUNKU
Utworzenie w AKSiM studiów drugiego stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku pracy i sytuację społeczno-demograficzną w Polsce i Europie. Zawód pielęgniarki należy do najbardziej deficytowych, szczególnie województwie kujawsko-pomorskim. Potrzeba kształcenia na kierunku pielęgniarstwo na poziomie studiów drugiego stopnia wynika ze znacznego postępu w dziedzinie nauk medycznych jak i społecznych, z rozwoju pielęgniarstwa jako nauki, ze zmian w systemie ochrony zdrowia oraz ze zmiany społecznych oczekiwań wobec zawodu pielęgniarskiego.
Przyjęta koncepcja kształcenia na kierunku pielęgniarstwo w swoich założeniach dąży do profesjonalnego rozwoju studenta, przygotowując wykwalifikowanego, kompetentnego i mobilnego absolwenta, posiadającego szczegółową wiedzę i umiejętności zawodowe oraz kompetencje społeczne z zakresu ochrony zdrowia. Nadrzędnym celem kształcenia jest przekazywanie studentom nowoczesnej wiedzy medycznej oraz umiejętności praktycznych pozwalających na udzielanie świadczeń z zakresu pielęgniarstwa na najwyższym poziomie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa własnego i pacjenta, kształtowanie nienagannej postawy etyczno-moralnej, a także umiejętności zarządzania pracą własną i całego zespołu. Koncepcja kształcenia uwzględnia kompetencje zawodowe pielęgniarki/pielęgniarza opisane w przepisach krajowych oraz europejskich.
ADRESACI STUDIÓW
Oferta studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo skierowana jest do absolwentów studiów pierwszego stopnia (licencjackich) na kierunku pielęgniarstwo.
PLAN KSZTAŁCENIA
Program studiów pozwala na zrealizowanie efektów kierunkowych i przedmiotowych. W programie uwzględniono pięć grup modułowych:
W programie studiów uwzględnia się aktualnie stosowane w praktyce rozwiązania naukowe na zasadach praktyki opartej na dowodach naukowych (EBM, EBPN) oraz prowadzenie badań naukowych w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz podniesienia jakości opieki nad pacjentem, zarządzania tą opieką oraz podnoszenia prestiżu zawodowego, społecznego i naukowego pielęgniarstwa. Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia odbywają się w siedzibie Uczelni, także w specjalistycznych pracowniach pielęgniarskich i są wspomagane przez platformę pozwalającą na wykorzystanie technik i metod kształcenia na odległość, umożliwiającą kontakt on-line ze studentami i przekazywanie za jej pośrednictwem dodatkowych materiałów dydaktycznych.
Zajęcia praktyczne (praktyki zawodowe) odbywają się w placówkach, z którymi AKSiM ma podpisane umowy, są to m.in.:
- nauki społeczne i humanistyczne,
- zaawansowana praktyka pielęgniarska,
- badania naukowe i rozwój pielęgniarstwa,
- praktyki zawodowe,
- zajęcia uzupełniające.
W programie studiów uwzględnia się aktualnie stosowane w praktyce rozwiązania naukowe na zasadach praktyki opartej na dowodach naukowych (EBM, EBPN) oraz prowadzenie badań naukowych w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz podniesienia jakości opieki nad pacjentem, zarządzania tą opieką oraz podnoszenia prestiżu zawodowego, społecznego i naukowego pielęgniarstwa. Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia odbywają się w siedzibie Uczelni, także w specjalistycznych pracowniach pielęgniarskich i są wspomagane przez platformę pozwalającą na wykorzystanie technik i metod kształcenia na odległość, umożliwiającą kontakt on-line ze studentami i przekazywanie za jej pośrednictwem dodatkowych materiałów dydaktycznych.
Zajęcia praktyczne (praktyki zawodowe) odbywają się w placówkach, z którymi AKSiM ma podpisane umowy, są to m.in.:
- Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera w Toruniu;
- Specjalistyczny Szpital Miejski im. M. Kopernika w Toruniu;
- Zespół Opieki Zdrowotnej SP ZOZ w Brodnicy;
- Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy w Toruniu;
- Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy Fundacji Światło w Toruniu;
- Fundacja Społeczno-Charytatywna Pomoc Rodzinie i Ziemi – Hospicjum domowe dla dzieci Nadzieja;
- Domy Pomocy Społecznej;
- Przychodnie;
- Żłobki.
PROGRAM STUDIÓW
W trakcie cyklu kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo student stopniowo osiąga efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych określonych w standardach nauczania na podstawie Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 roku.
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
W zakresie umiejętności potrafi:
W zakresie kompetencji społecznych skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem, posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta, posiada świadomość konieczności kształcenia ustawicznego i rozwoju, a przede wszystkim:
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
- zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
- standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
- mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;
- wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
- zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
- rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;
- problematykę zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;
- uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;
- regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;
- metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;
- wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;
- kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;
- zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;
- uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;
- metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego;
W zakresie umiejętności potrafi:
- monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;
- rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;
- dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień;
- opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;
- samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;
- koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;
- ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
- udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;
- tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;
- stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;
- określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;
- komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;
- organizować i nadzorować pracę zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;
- prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;
- wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;
- zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;
- stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych skutecznie i z empatią porozumiewa się z pacjentem, posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta, posiada świadomość konieczności kształcenia ustawicznego i rozwoju, a przede wszystkim:
- dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
- formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
- rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
- ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
- wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
STUDIA KROK PO KROKU
1. ROK STUDIÓW
Program kształcenia na pierwszym roku umożliwia zdobycie wiedzy teoretycznej z nauk społecznych i humanistycznych: psychologii zdrowia, prawa w praktyce pielęgniarskiej, zarządzania w pielęgniarstwie, dydaktyki medycznej, pielęgniarstwa wielokulturowego, języka angielskiego; badań naukowych i rozwoju pielęgniarstwa (statystyka medyczna, pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej). Obejmuje też zajęcia z zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, m.in. farmakologii i ordynowania produktów leczniczych, poradnictwa w pielęgniarstwie, promocji zdrowia i praktyk profilaktycznych, a także opieki i edukacji terapeutycznej w chorobach przewlekłych (niewydolności oddechowej, cukrzycy, bólu, zaburzeń układu nerwowego) oraz praktyki zawodowe z zarządzania w pielęgniarstwie i opieki onkologicznej.
Program kształcenia na pierwszym roku umożliwia zdobycie wiedzy teoretycznej z nauk społecznych i humanistycznych: psychologii zdrowia, prawa w praktyce pielęgniarskiej, zarządzania w pielęgniarstwie, dydaktyki medycznej, pielęgniarstwa wielokulturowego, języka angielskiego; badań naukowych i rozwoju pielęgniarstwa (statystyka medyczna, pielęgniarstwo w perspektywie międzynarodowej). Obejmuje też zajęcia z zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, m.in. farmakologii i ordynowania produktów leczniczych, poradnictwa w pielęgniarstwie, promocji zdrowia i praktyk profilaktycznych, a także opieki i edukacji terapeutycznej w chorobach przewlekłych (niewydolności oddechowej, cukrzycy, bólu, zaburzeń układu nerwowego) oraz praktyki zawodowe z zarządzania w pielęgniarstwie i opieki onkologicznej.
2. ROK STUDIÓW
Na drugim roku studenci kontynuują zajęcia z zaawansowanej opieki pielęgniarskiej: pielęgniarstwa epidemiologicznego, endoskopii, poradnictwa w pielęgniarstwie, koordynowanej opieki zdrowotnej oraz opieki i edukacji terapeutycznej w chorobach przewlekłych (choroby nowotworowej, ran przewlekłych i przetok, leczenia nerkozastępczego, zaburzeń układu nerwowego, zaburzeń zdrowia psychicznego). Mają także zajęcia z informacji naukowej, praktyki pielęgniarskiej opartej na dowodach naukowych oraz przygotowują prace magisterskie podczas seminarium dyplomowego. Odbywają praktyki zawodowe z edukacji terapeutycznej w wybranych chorobach przewlekłych oraz wentylacji mechanicznej i pracowni endoskopowej. Ponadto program studiów obejmuje grupę zajęć uzupełniających – po dwa przedmioty do wyboru w semestrze.
Na drugim roku studenci kontynuują zajęcia z zaawansowanej opieki pielęgniarskiej: pielęgniarstwa epidemiologicznego, endoskopii, poradnictwa w pielęgniarstwie, koordynowanej opieki zdrowotnej oraz opieki i edukacji terapeutycznej w chorobach przewlekłych (choroby nowotworowej, ran przewlekłych i przetok, leczenia nerkozastępczego, zaburzeń układu nerwowego, zaburzeń zdrowia psychicznego). Mają także zajęcia z informacji naukowej, praktyki pielęgniarskiej opartej na dowodach naukowych oraz przygotowują prace magisterskie podczas seminarium dyplomowego. Odbywają praktyki zawodowe z edukacji terapeutycznej w wybranych chorobach przewlekłych oraz wentylacji mechanicznej i pracowni endoskopowej. Ponadto program studiów obejmuje grupę zajęć uzupełniających – po dwa przedmioty do wyboru w semestrze.
KONTYNUACJA NAUKI
Absolwenci będą przygotowani do podjęcia studiów trzeciego stopnia, a także mogą kontynuować naukę na studiach podyplomowych, których oferta jest wciąż poszerzana i dostosowywana do aktualnych potrzeb rynku pracy.
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo uzyskuje dyplom magistra pielęgniarstwa, który potwierdza, że jest osobą o wysokich kompetencjach zawodowych, wyznaczonych przez standardy europejskie. Zdobywa wiedzę, umiejętności i postawy, określone efektami uczenia się, dającej możliwość: świadczenia, na wysokim poziomie, specjalistycznej opieki zdrowotnej skierowanej do osób w różnym wieku, zarówno zdrowych, chorych, niepełnosprawnych czy umierających.
Absolwent jest także przygotowany do udzielania świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom oraz do inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania, komunikowania się i współdziałania w zespole, jak również w zakresie prowadzenia procesu badawczego, z zachowaniem zasad etyki, m.in. na rzecz rozwoju praktyki pielęgniarskiej. Absolwent posługuje się językiem angielskim na poziomie biegłości B2 + Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego w zakresie języka specjalistycznego.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent posiada poszerzony zakres kompetencji do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza, który polega między innymi na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na: rozpoznawaniu warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta; rozpoznawaniu problemów pielęgnacyjnych pacjenta; planowaniu i sprawowaniu opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem; samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz medycznych czynności ratunkowych; realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji; orzekaniu o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych; edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Szczegółowe świadczenia, do wykonywania których uprawniona jest pielęgniarka określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U. 2017 poz. 497).
Zgodnie z Ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 roku (Dz.U.2023, poz. 1039) po ukończeniu studiów drugiego stopnia pielęgniarka/ pielęgniarz jest przygotowany do:
Absolwent jest także przygotowany do udzielania świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom oraz do inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia. Posiada niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania, komunikowania się i współdziałania w zespole, jak również w zakresie prowadzenia procesu badawczego, z zachowaniem zasad etyki, m.in. na rzecz rozwoju praktyki pielęgniarskiej. Absolwent posługuje się językiem angielskim na poziomie biegłości B2 + Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego w zakresie języka specjalistycznego.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent posiada poszerzony zakres kompetencji do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza, który polega między innymi na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na: rozpoznawaniu warunków i potrzeb zdrowotnych pacjenta; rozpoznawaniu problemów pielęgnacyjnych pacjenta; planowaniu i sprawowaniu opieki pielęgnacyjnej nad pacjentem; samodzielnym udzielaniu w określonym zakresie świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych oraz medycznych czynności ratunkowych; realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji; orzekaniu o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych; edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Szczegółowe świadczenia, do wykonywania których uprawniona jest pielęgniarka określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U. 2017 poz. 497).
Zgodnie z Ustawą o zawodzie pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 roku (Dz.U.2023, poz. 1039) po ukończeniu studiów drugiego stopnia pielęgniarka/ pielęgniarz jest przygotowany do:
- nauczania zawodu pielęgniarki lub położnej, wykonywania pracy na rzecz doskonalenia zawodowego pielęgniarek i położnych lub nauczanie innych zawodów medycznych, których programy kształcenia wymagają współudziału pielęgniarki lub położnej;
- prowadzenia prac naukowo-badawczych w zakresie pielęgniarstwa;
- kierowania i zarządzania zespołami pielęgniarek lub położnych;
- zatrudnienia w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej; zatrudnienia w podmiocie leczniczym na stanowiskach administracyjnych, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
- zatrudnienia w podmiotach zobowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub urzędach te podmioty obsługujących, w ramach którego wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej;
- zatrudnienia w organach administracji publicznej, których zakres działania obejmuje nadzór nad ochroną zdrowia;
- pełnienia służby na stanowiskach służbowych w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, na których wykonuje się czynności związane z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną;
- pełnienia służby na stanowiskach służbowych w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej i innych stanowiskach Służby Więziennej, na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem i nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej przez podmiot leczniczy dla osób pozbawionych wolności; zatrudnienie w domach pomocy społecznej określonych w przepisach o pomocy społecznej, z uwzględnieniem uprawnień zawodowych pielęgniarki określonych w ustawie;
- zatrudnienia na stanowisku pielęgniarki w żłobku lub klubie dziecięcym, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75);
- sprawowania funkcji z wyboru w organach samorządu pielęgniarek i położnych lub wykonywanie pracy na rzecz samorządu;
- powołania do pełnienia z wyboru funkcji związkowej poza zakładem pracy pielęgniarki, jeżeli z wyboru wynika obowiązek wykonywania tej funkcji w charakterze pracownika albo pełnienie funkcji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, jeżeli z pełnieniem tej funkcji jest związane zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
AKREDYTACJA
OPŁATA ZA STUDIA
STUDIA STACJONARNE
Wpłata jednorazowa za semestr 2650 zł
* Istnieje możliwość rozłożenia płatności w semestrze na trzy raty (nie dotyczy pierwszego semestru studiów).